Verplaatsing kazemat 22 februari open voor publiek

De uitgegraven kazemat Vreeswijk-Oost, een verdedigingswerk uit 1936.

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk verplaatst op 22 februari een kazemat van 1,2 miljoen kg. Dit gebeurt om ruimte te maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal. Military Legacy deed eerder archeologisch onderzoek naar deze kazemat.

De complete operatie is zo uniek, dat Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk de verplaatsing op 22 februari tussen 08.00 uur en 15.00 uur openstellen voor het publiek (klik voor het programma). Wie er niet bij kan zijn, kan het geheel live volgen via www.prinsesbeatrixsluis.nl en de facebookpagina Prinses Beatrixsluis.

Vlog van Enzo Knol

De bekende vlogger bracht op 12 februari een bezoek aan de kazemat. Bekijk vanaf 3 minuut 35 hoe de kazemat er van binnen uitziet en wat er bij een verplaatsing komt kijken.

Nieuwe Hollandse Waterlinie

De kazemat Vreeswijk-Oost is het eerste object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) om ruimte te maken voor de verbreding van het Lekkanaal. Het gaat in totaal om 3 kazematten (Vreeswijk-Oost, Schalkwijkse Wetering, Houtense Wetering), 1 schutsluis, 2 palengroepen en 1 duikerhoofd. Deze verdedigingswerken, gebouwd in 1936 vanwege de aanleg van het Lekkanaal en de bouw van de Prinses Beatrixsluis, komen oostelijk langs het verbrede kanaal in het landschap te liggen.

Publiek welkom

De verplaatsing is een unieke operatie en, mede door de omvang en het gewicht van de objecten, geen eenvoudige klus. Als eerste verplaatsen we kazemat Vreeswijk-Oost. Deze kazemat weegt 1.200 ton, zo’n 1.200.000 kg. We verplaatsen deze kazemat ongeveer 150 m zijwaarts over een speciaal aangelegde baan die vanwege het gewicht een goede fundering heeft gekregen. Het publiek kan dit spektakel op 22 februari tussen 08.00 uur en 15.00 uur bijwonen. In de ochtend is naar verwachting het meeste van de verplaatsing te zien.

Rijksmonument en UNESCO-nominatie

De oostelijke kade langs het Lekkanaal maakte tot 1963 deel uit van de hoofdverdedigingslijn van de NHW: het land ten oosten van deze lijn kon – in het geval van naar het westen oprukkende vijandelijke legers – onder water gezet worden. Dit wordt ook wel inundatie genoemd. Daar waar de verdedigingslinie onderbroken was, zijn kazematten gebouwd ter verdediging. De NHW is een uniek stuk uit de geschiedenis van Nederland en heeft daarom ook de status van rijksmonument. Daarnaast is de NHW als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam genomineerd voor de UNESCO Wereld Erfgoedstatus. Reden te meer om bij de aanleg van de 3e kolk en de verbreding van het Lekkanaal zorgvuldig om te springen met de objecten van de NHW.

Operatie succesvol afgerond